Væk med natflasken

14. juni 2014

Alder:
12 mdr.

Væk med natflasken

Kære Helen

Jeg skriver fordi jeg virkelig er i vildrede omkring spisning og natflaske. Efter et år stort set uden sammenhængende søvn kan jeg næsten ikke hænge sammen længere, og noget er nødt til at ske.

Min søn er lige fyldt et år, men han har fortsat ingen tænder. Jeg har naturligvis hørt rigtig mange gange, at de sagtens kan spise uden tænder, men det kan jeg ikke overbevise min søn om. Han var 7-8 måneder, inden han begyndte at putte ting i munden (legetøj fx). Han har aldrig sovet særlig godt. Han startede i vuggestue, da han var 8 måneder, og han elsker tilsyneladende at være der. Han følger sin egen kurve fra fødslen rigtig fint.

Situation er nu den, at han spiser rigtig meget om natten. Jeg har forsøgt at snakke med i vuggestuen, og de siger, at han spiser rigtig godt der, men jeg er i tvivl om, hvor meget ”rigtig godt” er for ham. Når vi spiser herhjemme, ser jeg, hvor let han distraheres og glemmer at spise. Det kan også være rigtig svært at få ham i gang med at spise. Jeg har forsøgt nærmest alt, men han er kræsen. Et eksempel er brød: Jeg kan godt få ham til at tage en bolle i hånden og tage en bid, men er der pålæg eller smør på, spytter han ud med det samme. Nogle gange spiser han den bid bolle uden pålæg, han har taget, andre gange tygger han længe og spytter så ud. Mos gider han ikke (har prøvet rigtig mange varianter), så ofte ...

Annonce

... ender jeg med at give ham grød, når han er færdig med at lege med den rigtige mad.

Jeg har ammet om aftenen, men er nu holdt helt op og giver i stedet en godnatflaske, men det har ikke ændret nattesøvnen. Han sover 18-5, 8-9, 12-13. Han falder rigtig nemt i søvn, når vi putter ham, men derefter vågner han ofte. Det er forskelligt, hvor meget han drikker af flasken kl. 18, alt fra 50 mL til 300 mL er normalt. Derefter vågner han og er sulten kl. 21/22 og herefter ca. hver 2.-3. time. Rekorden slog han for et par dage siden, hvor han drak 800 mL mælk i løbet af natten.

Jeg har et par gange besluttet ikke at give ham flasken og så bare tage en kold tyrker, men når han har skreget en halv til en hel time, giver jeg alligevel op og laver en flaske til ham. Jeg er for træt til at stå fast om natten. Jeg har så forsøgt at give vand, men det vil han ikke have, så resultatet bliver det samme: han skriger en halv time, inden jeg giver op. Så har jeg forsøgt med en enkelt skefuld mælkepulver bare for smagen, og det drikker han, men han vågner igen 20-30 minutter senere og er sulten. På den måde kommer han op på 1,5 liter vand og rigtig mange bleskift i løbet af natten.

Han har aldrig brudt sig om at spise, så jeg har meget svært ved at vurdere, hvor meget mad han skal have. Jeg forsøger bare at få noget i ham, uden at det ender i gråd.

Hilsen
En meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte